Miljöinventering innebär att identifiera mängder och typer av farligt avfall i en fastighet. Inventering sker inför en rivning av en fastighet eller vid en ombyggnation. Det är fastighetsägaren eller byggherren som lägger beställning på en miljöinventering för underlag till en rivningsplan. En miljökonsult rekommenderas att utföra själva inventeringen. Den genomförs framförallt för att undvika hälso- och miljörisker vid rivning av miljöfarligt avfall. Utöver dessa risker behöver miljöförvaltningen även godkänna en rivning med farligt avfall, vilket kan ta upp till 6 veckor och orsakar stillestånd i entreprenaden med eventuellt ekonomisk förlust. Därför kan det vara viktigt att genomföra en miljöinventering innan arbetet påbörjas och ha detta i åtanke tidigt i planeringen. Det är vanligt att kombinera miljöinventering med återbruksinventering. Återbruk kan ske internt eller säljas vidare av en återbruksmäklare. Läs mer om återbruksinventering.
En miljöinventering är viktigt ur flera olika aspekter framförallt från ett hälsoperspektiv. Att arbeta under en längre tid med farligt avfall speciellt vid rivning är en allvarlig hälsorisk. Asbest är ett vanligt ämne som förekommer i äldre byggnader. Vid rivning frigörs ämnet och andas lätt in. Med hjälp av inventeringen är det möjligt att sortera ut mängd och typ av farligt avfall. På så sätt kan den transporteras säkert och hanteras korrekt vid en återvinningsstation. Farligt avfall som inte hanteras korrekt eller sprids påverkar miljön och biologin.
En miljöinventering säkerställer att personal inte utsätts för hälsorisker. Farligt avfall kan sorteras, transporteras och återvinnas på rätt sätt. Det minimerar påverkan på miljön. Fastighetsägare eller byggherrar undviker förseningar i entreprenaden och ÄTA(ändring, tillägg och avvikelser). Om farligt avfall hittas i samband med rivning behöver allt arbete upphöra. Det ska sedan rapporteras till miljöförvaltningen och det tar upp till 6 veckor innan arbetet kan fortsätta. Det orsakar stora förluster då maskiner och personal blir stillastående. Det innebär också extra kostnad för rivningen och hanteringen av det farliga avfallet.
Vid rivning av en fastighet krävs att farligt avfall hanteras och sorteras korrekt. Avfallet klassificeras och hanteras utifrån riktlinjerna i avfallsförordningen. Att hantera farligt avfall såsom asbest kräver tillstånd från arbetsmiljöverket. Det ska också finnas en arbetsmiljöplan för att säkerställa att alla involverade i rivningen har en trygg arbetsplats.
I byggnader som uppförts eller renoverats innan 70/80-talet är det vanligt med farligt avfall. En erfaren miljökonsult har vetskap om vad man ska leta efter och om materialet innehåller farligt avfall. Nedan kommer ett urval av några vanliga exempel:
Att utsättas för dessa farliga avfall kan ha allvarliga hälsokonsekvenser. Därför är det extra viktigt att fastighetsägare och byggherrar beställer en miljöinventering av en erfaren miljökonsult.
Vi på Lynx Miljökonsult har lång erfarenhet av miljöinventeringar. Som mindre bolag har vi kortare ledtider och möjligheten att ta oss an uppdrag med kort varsel.